Nemáš peníze? Nekupuj!

Zní to logicky ne? Trápí mě, že to mnozí nechápou. Zejména u nemovitostí. Proč prodávající a kupující riskují a přichází dobrovolně o peníze? Když jdete do krámu koupit rohlíky, musíte mít hotovost nebo kreditku. Bez peněz vám nikdo nic neprodá.

Proč si tedy myslí někteří kupující opak? Jeden z posledních zážitků v praxi mi opět připomněl realitu. Potřebujeme si stále připomínat rizikové momenty v realitních transakcích.

Banalita? Nikoli. Přestože si to plno klientů myslí. Klídek: nejdříve si něco vyberu. Pakbudu řešit, kde vezmu peníze. Na koupi, rekonstrukci. Je třeba si uvědomit, že než vůbec půjdu na první prohlídky nemovitostí je nezbytné vědět, jak budu platit.

Pamatujete si fenomenální film Kulový Blesk? Ano, tak říkáme takovým akcím. Prodávající chce změnu. Chce prodat a následně koupit jinou nemovitost. 

Pokud má vlastní finance, třeba i v kombinaci s krátkodobým úvěrem, na koupi nového, pak je vše v pořádku. Může sivybrat nové bydlení dle svých představ. Přestěhovat se a v klidu si prodat původní nemovitost. Značka ideál pro všechny zúčastněné strany.

Problém nám nástává v okamžiku, kdy klient peníze nemá k dispozici. Což je většina. Finance získají z prodeje své původní nemovitosti. A ještě si pak třeba budou dofinancovávat koupi hypotéčním úvěrem.

V čem je zakopaný pes?

V uvažování a chybných představách pramenících z neznalosti či nedůvěry. Je zcela mylná představa, že si nové bydlení vyberete a všichni pak s radostí počkají, až seženete peníze. Nějak.

„To je pěkná půdička…tady se mi to bude věšet.“

Co riskujete?

  1. Emocionální zátěž – představte si, že nemáte dost financí a najdete “bydlení svých snů”. Co se bude dít? Oželíte ho, protože víte, že nemáte peníze. Bude vás to mrzet. Nebo se budete snažit dělat všechno možné, abyste peníze rychle sehnali /půjčky, zástavy věcí apod./

  2. Prodáte vlastní bydlení pod cenou – budete pod tlakem. Namísto toho, abyste prodali svou nemovitost s maximálním ziskem a v klidu, budete se snažit peníze z prodeje dostat co nejrychleji. Takže se stane pravý opak: získáte méně financí, než kdybyste postupovali správně s ohledem na maximalizaci svého prodejního zisku.

  3. Vystavujete riziku i majitele nemovitosti, kterou chcete koupit. Nejste schopni deklarovat termíny, způsob a čas úhrady kupní ceny. Nejste připraveni zavázet se ke koupi v rezervační smlouvě nebo ve smlouvě o smlouvě budoucí. Protože sami nevíte, kdy budete peníze mít.

Nejste v tom prostě sami!

„Máňa řikala, že dokud se nevystěhuju, že to neni směroplatný.“

Každopádně tyto transakce jsou velmi složité a vyžadují i od makléřů perfektní koordinaci a konstrukci jednotlivých kroků. Návaznost placení a uvolnění peněz, vystěhování apod.

Jaké je tedy doporučení?

Čas a rozhodnutí. Dobře si zvažte všechny okolnosti vašeho rozhodnutí. V jakém časovém horizontu potřebujete vše vyřešit. Zda jste opravdu připraveni na změnu a nerozmyslíte si to v ten nejméně vhodný čas. 

Jakmile se kolotoč roztočí, už z něj bude velmi těžké bez ztráty kytičky a peněz vystoupit.

Začněte prodejem své nemovitosti, pokud  jste na něm závislí. Vaším cílem je prodat za maximální cenu. Tak se vědomě nevystavujte zbytečnému tlaku. Uvidíte v čase s jakou cenou můžete počítat pro nákup dalšího bydlení. 

Rozkoukáváte se na trhu, brouzdáte na internetu a vytváříte si představu o vašem novém bydlení.

Máte kupce na vaši nemovitost. Víte, kdy budete mít peníze. To je ta chvíle, kdy jste připraveni odpovědně vstoupit do jednání a jste připraveni se rychle rozhodovat. Věnujte pozornost zejména nastavení jednotlivých termínů, zejména uvolnění nemovitostí. Hledejte intenzivně vaše nové bydlení.

Není to jednoduché ani pro makléře. Jejich úkolem je zjistit od zájemců o prohlídky nemovitosti co nejvíce informací ohledně financování. V případě, že zjistí, že kupující klient nemá peníze a čeká na prodej nemovitosti, celou věc mu musí vysvětlit. 

Informuje majitele a společně proberou, zda prohlídku nemovitosti umožní či nikoli. Cílem každého prodávajícího je co nejlépe prodat, nikoli provozovat realitní turismus.

Není to zcela jednoduché akci kulový blesk někdy i mezi více subjekty načasovat a zrealizovat. Vyžaduje to komunikaci i mezi zúčastněnými realitními makléři a klienty. Opravdu zvažte, zda na to chcete být sami.

Jaký na to máte názor? Těším se na vaše podněty.

Určitě mi napište nebo připojte své komentáře pod článkem.

Mějte se prímově.

Ivana

Reality